راهکارهایی برای نوشتن رزومه: چگونه رزومه‌ای درجه‌یک بنویسیم؟

راهکارهایی برای نوشتن رزومه: چگونه رزومه‌ای درجه‌یک بنویسیم؟


اولین تأثیری که بر کارفرماهای احتمالی در جریان جست‌وجوی شغل می‌گذارید، به وسیله‌ی رزومه‌تان است. این مدرک مهم شانس شما برای ورود به عرصه و به دست آوردن فرصتی برای اثبات خود به صورت حضوری است. این راهنما به شما راهکارهای مفیدی ارائه می‌دهد تا رزومه‌ای بسازید که شما را مورد توجه قرار دهد و بهترین عمل‌کرد شما در فرایند جست‌وجوی شغل باشد.

 

رزومه‌تان را اختصاصی کنید

مهم‌ترین قانونی که در ساختن رزومه باید دنبال کنید این است که آن را دقیقا برای موقعیتی که درخواست می‌دهید تنظیم کنید. اطلاعات داخل رزومه‌تان باید مرتبط و مناسب باشند. همه‌ی آنچه که نامربوط است را حذف کنید چون فقط باعث کاهش تاثیر آن می‌شوند.

استخدام‌کننده‌ها به دنبال شایسته‌ترین فرد برای موقعیت استخدامی هستند مخصوصا اگر این جست‌وجو تا جایی پیش رفته‌است که زحمت تبلیغ آن موقعیت شغلی را به خود داده‌اند. بدون عجله، آگهی استخدام شغل را بخوانید و افعال کنشی و مسئولیت‌های خاص کاری که ضروری یا ترجیحی هستند را هایلایت کنید. اگر این مهارت‌ها و ویژگی‌ها را داشتید حتما باید آن‌ها را با همان کلمات و ترجیحا در اوایل رزومه‌تان بیاورید.

·       ساخت رزومه حرفه‌ای با رزومه ساز کاربوم

 

داستان شغلی خود را بگویید

در نظر داشتن یک داستان شغلی، راه دیگری است برای اطمینان از اینکه کاورلتر و رزومه‌تان با همکاری هم شما را مورد خیلی خوبی برای کاندیداتوری معرفی می‌کنند. داستان شغلی یک روایت ساده از این است که در حرفه‌ی خود کجا بوده‌اید، کجا هستید و کجا می‌خواهید بروید. ایدئال این است که این داستان، شغلی را که برای آن درخواست می‌دهید به عنوان قدم منطقی بعدی در مسیر حرفه‌ای شما معرفی کند.

در رزومه معمولا داستان شغلی شما خیلی واضح نیست بلکه مهم تاثیری است که رزومه‌تان به طور کلی روی خواننده می‌گذارد. برای گفتن  یک داستان شغلی متقاعدکننده همراه با رزومه، مطمئن شوید عناصری که برای بودن در داستان انتخاب شده‌اند، مرتبط هستند و به شیوه‌ای منطقی در جهت موقعیتی که برای آن درخواست داده‌اید، کنار هم قرار می‌گیرند.

باید بدانید که شما در واقع چند داستان شغلی دارید نه یکی. شاید برای نشان دادن تناسب با شغلی خاص، توجه را به بخش‌های متفاوتی از تجارب حرفه‌ای خود جلب کنید؛ به شرطی که در مورد صلاحیت‌هایتان صادق باشید.

رزومه‌ی شما با گفتن یک داستان شغلی متقاعدکننده، کمک می‌کند تا به خواننده القا ‌شود که در شغل جدید روی شما سرمایه‌گذاری انجام می‌گیرد. این بیان می‌کند که شما این موقعیت را جدی خواهید گرفت، با اشتیاق کارتان را انجام خواهید داد و این شغل را قدم مهمی در جهت اهداف نهایی حرفه‌ای خود خواهید دانست.

 

برای خود بازاریابی کنید

وقتی که رزومه‌ی خود را می‌نویسید، به یاد داشته باشید که این یک ابزار بازاریابی است. این تنها مدرک مهم و عامل تعیین‌کننده‌‌ای است که مشخص می‌کند آیا برای مصاحبه دعوت می‌شوید یا نه. به علاوه، احتمالا این مدرک را کسی می‌خواند که به جز آن‌چه خودتان می‌گویید چیزی در مورد شما نمی‌داند. با دانستن این نکته، اکنون زمان  ندادن اطلاعات مهم از روی فروتنی نیست. جزئیات دستاوردهایتان را با صراحت بگویید تا استخدام‌کننده پتانسیل کامل شما را بداند. ایدئال این است که بین ارائه ی ارزیابی از وظایف گذشته و در عین حال برجسته کردن بعضی دستاوردها، توازن برقرار کنید، درحالی‌که این کار همیشه باید برای موقعیت درخواستی‌تان، کارکرد داشته باشد.

·       آگهی‌های استخدام مهندس برق در کاربوم

 

وضوح

 

 

بسیار مهم است که رزومه‌ی شما واضح باشد. استخدام‌کنندگان با درخواست‌نامه‌های زیادی مواجه می‌شوند، بنابراین آنها صبر کمی برای فهمیدن آن‌چه شما می‌خواهید بگویید، دارند. به‌علاوه، رزومه‌ی شما نه بر اساس شایستگی خود رزومه، بلکه همیشه در ارتباط  با رزومه‌ی سایر متقاضیان ارزیابی می‌شود. اگر رزومه‌ی شما به صورت نامناسب کلمه‌بندی شده باشد و رزومه‌ی دیگری بدون نقص باشد، می‌توانید مطمئن باشید که خیلی پیش نخواهید رفت.

وضوح شامل چه‌گونگی سازمان‌دهی رزومه، عناوین مورد استفاده و مهم‌تر از همه نحوه‌ی توصیف تحصیلات، مهارت‌ها، موفقیت‌ها و تجربه‌های شما می‌باشد. یک ترفند که باید به خاطر داشته باشید این است که رزومه خود را ساده و مختصر نگه دارید. از جملات پیچیده پرهیز کنید، کلمات زائد را حذف کنید و از زمان فعل فعالانه استفاده کنید. به یاد داشته باشید، رزومه شما باید واضح باشد، نه برای شما، بلکه برای استخدام‌کننده‌ای که آن را می خواند. رزومه ای که واضح نوشته شده اهمیت دارد زیرا متقاعدکننده‌تر خواهد بود.

·       مشاهده انواع نمونه رزومه در کاربوم

 

ویرایش، ویرایش، ویرایش

وقتی روزمه‌ی پیش‌نویس آماده شد، بدون عجله و به طور کامل نوشته را ویرایش کنید. دور اول باید شامل دقت در خطاهایی مانند اشتباه‌های تایپی، نشانه‌گذاری‌ها و دستور زبان باشد. بعد دنبال حشو باشید و گفتار مشابهی برای تکرارها بیابید.

به یاد داشته باشید که هدف شما توسعه‌ی رزومه‌تان برای برجسته کردن تناسب شما با شغلی که برایش درخواست داده‌اید، می‌باشد. آیا اطلاعات شما به نحوی مرتب شده‌اند که مرتبط‌ترین تجربه‌ها برای خواننده تاکید شوند؟ آیا تجربه‌های کاملا غیرمربوطی هست که بتوانید همه‌ی آن‌ها را یک‌جا حذف کنید؟

از دور به نوشته نگاه کنید. آیا به طور کلی شیوه‌ی استفاده‌ی شما از فضا باعث متوازن و چشم‌نواز بودن آن شده‌است؟ آیا شلوغ و بی‌نظم دیده می‌شود؟ اگر این طور است، شاید بهتر باشد دوباره و با طراحی آن را انجام دهید.

وقتی که کار نوشتن رزومه تکمیل شد، یک قدم عقب بروید و از خود سؤال کنید آیا کاملا پتانسیل شما را منتقل می‌کند. اگر نه، باز هم روی آن کار کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *